Türkiye'de otomobil pazarı Ocak - Kasım döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 14,23 azalarak 620 bin 692 olarak gerçekleşti. Otomobil pazarının daralma oranı önceki aylara göre azalırken hafif ticari araçlar geçen yılın aynı ayına göre yüzde 38'e yakın arttı.
Türkiye'de otomobil pazarı 2014 yılı Ocak-Kasım döneminde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 15, hafif ticari araç pazarı yüzde 10,5 geriledi.
Otomotiv Distribütörleri Derneği'nden (ODD) yapılan açıklamaya göre, Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı, 2014 yılı Ocak - Kasım döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 14,23 azalarak 620 bin 692 olarak gerçekleşti. Geçen yıl on bir aylık dönemde toplam pazar 723 bin 660 olmuştu.
Otomobil satışları, 2014 yılı Ocak-Kasım döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 15,29 azalarak 477 bin 277'ye geriledi. 2013 yılı on bir aylık dönemde satış 563 bin 456 olarak gerçekleşmişti.
Hafif ticari araç pazarı, 2014 yılı on bir aylık dönemde geçen yıla göre yüzde 10,48 azalarak 143 bin 415'e geriledi. Geçen yıl satış 160 bin 204 olmuştu.
TİCARİ YÜZDE 38'E YAKIN YÜKSELDİ
2014 yılı kasım ayı otomobil ve hafif ticari araç pazarı 80 bin 621'e ulaştı. 79 bin 301 olan 2013 yılı Kasım ayı otomobil ve hafif ticari araç pazar toplamına göre satışlar yüzde 1,66 oranında arttı.
Kasım ayında otomobil satışları bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 6,9 azalarak 59 bin 695 olarak gerçekleşti. Hafif ticari araç pazarı kasım ayında geçen yılın aynı ayına göre yüzde 37,82 artarak 20 bin 926 seviyesine ulaştı.
Bu yılın on bir aylık dönemde, 1600cc altındaki otomobil satışlarında yüzde 14,53, 1600 - 2000cc aralığında motor hacmine sahip otomobil satışlarında yüzde 31,45 ve 2000cc üstü otomobillerde yüzde 6,25 daralma görüldü. Ocak - Kasım döneminde, 85kW altı 21 adet, 121kW üstü ise 16 adet elektrikli otomobil satışı gerçekleşti.
2014 yılı on bir aylık dönemde, otomobil pazarında ortalama emisyon değerlerine göre en yüksek paya yüzde 39,08 oranıyla 100 - 120 gr/km arasındaki otomobiller 186 bin 516 adet ile sahip oldu. Ocak - Kasım döneminde, dizel otomobil satışlarının payı yüzde 61,71'e, otomatik şanzımanlı otomobillerin payı ise yüzde 46,07'ye yükseldi.
2014 yılı Ocak - Kasım döneminde otomobil pazarı segmentinin yüzde 83,82'sini yine vergi oranları düşük olan A, B ve C segmentlerinde yer alan araçlar oluşturdu.
Segmentlere göre değerlendirildiğinde, en yüksek satış adetine yüzde 52,15 pay alan C (248 bin 901 adet) segmenti ulaştı. Kasa tiplerine göre değerlendirildiğinde ise, en çok tercih edilen gövde tipi yine Sedan otomobiller (yüzde 47,38 pay, 226 bin 111 adet) oldu.
Otomobil ve hafif ticari araç pazarı, 2014 yılı ilk çeyreğinde yüzde 24,46, ikinci çeyreğinde yüzde 25,12 ve üçüncü çeyreğinde yüzde 8,78 daraldı.
ODD Genel Koordinatörü Hayri Erce konuya ilişkin açıklamasında, bu yılın 11 aylık döneminde otomobil ve hafif ticari araç pazarında yüzde 14,23'lük daralma görüldüğünü belirterek, daralmanın nedenlerini "Kur ve faiz oranlarındaki yükselişler, otomobil ÖTV oranlarındaki artış, BDDK'nın kredi işlemlerine yönelik getirdiği sınırlamalar, büyümede ivme kaybı, özel sektör tüketim ve yatırımlarındaki zayıflık" olarak sıraladı.
2014 yılı otomotiv sektörü toplam pazarının 725 - 775 bin aralığında gerçekleşeceğini öngördüklerini dile getiren Erce, şunları kaydetti:
"2015 Yılında; ABD merkez bankası'nın (Fed) ekonomideki iyileşmeye paralel olarak, politika faiz artırma beklentisi, Avrupa Merkez Bankası'nın (ECB) ekonomik toparlanmayı desteklemek amacıyla parasal genişlemeye devam etme kararı, jeopolitik gelişmeler, TCMB'nin enflasyonla mücadele kararlılığı, cari işlemler açığındaki gelişim, yapısal reformlara ait atılacak adımlar ve içerisinde bulunulan seçim süreci etkili olacaktır. 2015 yılı otomotiv sektörü toplam pazarının 775-825 bin adet aralığında gerçekleşeceği beklenmektedir."
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder