1 Aralık 2014 Pazartesi

Kış lastiği uygulaması başladı, cezası 519 lira

Şehirlerarası yük ve yolcu taşıyan ticari araçlarda kış lastiği takma zorunluluğu başladı. Ekipler, otobanda kış lastiği kontrolü yaptı. Uzmanlar ise kışlık bakımları zamanında yapılmayan araçların yakıt tüketiminin arttığını işaret etti.

Hürriyet'in haberine göre; Edirne Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü ekipleri, otobanda kış lastiği kontrolü yaptı.

Uygulama çerçevesinde, tır ve otobüsler durdurularak lastiklerinin diş derinliğine bakıldı. Kontrollerde kural ihlaline rastlanmadı.
Sürücüler de uygulamayı can ve mal güvenliği açısından doğru bulduklarını söyledi.

Kurala uymayan araçlara 519 lira ceza
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından hazırlanan ve 2 yıl önce yürürlüğe giren “Araçların Yüklenmesine İlişkin Ölçü ve Usuller ile Tartı ve Boyut Ölçüm Toleransları Hakkında Yönetmelik”e göre, kış şartlarına uygun olmayan kar lastiği takılmamış araçların yola devam etmelerine izin verilmeyecek.
Buna göre, yolcu ve eşya taşımalarında kullanılan araçlar her yıl 1 Aralık - 1 Nisan'da zorunlu olarak kış lastiği kullanacak. Hava şartlarına bağlı olarak söz konusu süre bakanlık tarafından 1 ay uzatılabilecek.

Kurala uymayan araçların işletmecilerine 519 lira para cezası uygulanacak.

Kış lastikleri, 7 derecenin altındaki sıcaklıklarda, ıslak, karlı ve çamurlu zeminlerde, yaz lastiklerine oranla daha iyi yol tutuş ve yüksek güvenlik sağlıyor.

BAKIM YAPILMAZSA YAKIT TÜKETİMİ ARTAR
Gazi Üniversitesi Teknoloji Fakültesi Otomotiv Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Mesut Düzgün, kışlık bakımları zamanında yapılmayan araçların yakıt tüketiminin arttığını ve motor ömrünün azaldığını söyledi.

Düzgün, yaptığı açıklamada, motorlu araçların her mevsimde çalışabilecek şekilde üretildiğini ancak iklim değişiklikleri göz önüne alınarak bakımdan geçirilmesi gerektiğini anlattı.

Araçların kışlık bakımlarının yakıt tüketimi ve motor verimliliği açısından önem taşıdığına işaret eden Düzgün, şöyle konuştu:

"Kış şartlarında soğuk iklim nedeniyle motorun ilk hareketi zorlaşmaktadır. Bu nedenle motorun çalışma anında akü değerleri mutlaka ölçülmeli, su seviyeleri kontrol edilmeli ve düşükse tamamlanmalıdır. Eski akü, soğuk havalarda görevini tam yapamayabilir, bu nedenle gözden geçirilmesinde yarar vardır. Kışlık bakımları zamanında yapılmayan araçların yakıt tüketimi artmakta, motor ömrü azalmaktadır. Ayrıca, motordaki su ve antifriz miktarı da doğru ayarlanmalıdır. Motorlu araçların uygun ve sağlıklı çalışabilmesi için motor soğutma suyuna mutlaka kış şartlarına uygun değerlerde antifriz konulmalıdır."

Düzgün, araçların motorunun yanı sıra, klima, kalorifer, filtre, yağ, yakıt ve fren donanımları ile kavrama mekanizmalarının da kış mevsimine özel bakım gerektirdiğini vurguladı.

Kış şartlarında sürüş dinamiğinin diğer mevsimlere göre değiştiğini aktaran Düzgün, "Mevsimsel lastikler genellikle sürüş güvenliği ve konforu açısından kış şartlarında iyi performans sergileyemez. Dolayısıyla kışın, sürücülerin bölgesindeki şartları göz önüne alarak, kar tipi lastik seçmeleri en doğrusu olacaktır. Özellikle bilinmeyen yollarda veya önceden kullanılmamış güzergahlarda araçlarda mutlaka zincir bulundurulması gerekiyor. Kar paleti de oldukça tercih edilen yöntemlerden birisi. Önemli olan, sürücülerin hangi zeminde hangi ekipmanı kullanacaklarını bilmeleridir. Kış bakımları eksiksiz yapılan araç, yakıt tasarrufu sağlayacak ve motor ömrü uzayacaktır" bilgisini paylaştı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder