Kriz döneminde yükselişe geçen SUV heyecanı, Türkiye’yi de sardı. Türkiye pazarında 2008-2014 arasında bu araçların satışları üçe katlandı. Türk pazarı, dünyada SUV satışının en çok arttığı üçüncü ülke oldu.
Bir dönem daha çok Amerikan pazarının sembolü olarak kabul edilen SUV yani arazi araçları, özellikle küresel krizle birlikte dünyanın tercih ettiği bir araç haline geldi. Türkiye, bu modaya çabuk uyum sağlamakla kalmayıp, yaklaşık yüzde 120 ile, 2008-2013 yılları arasında SUV satışlarının dünyada en çok artış gösterdiği üçüncü ülke oldu.
Küresel krizin patlak verdiği dönemde azalan müşterilerini kazanmaya çalışan otomotiv üreticilerinin, daha tutumlu motora sahip küçük SUV ve crossover modeller geliştirmesi, fitili ateşleyen etken oldu. Asya, Güney Amerika ve Avrupa pazarlarında olumlu karşılık bulan bu hamle, SUV’ların yükseliş trendine aracılık etti.
Türkiye’de yükseliyorlar
Hindistan’da kötü yol koşullarıyla başa çıkmak, Çin’de statü sembolü bir araç kullanmak isteyenlere hitap eden SUV’lar, Brezilya’da ailelerin, Avrupa ve Amerika’da da 50’li yaşlarını süren tüketicilerin tercihi oldu. Türkiye’de ise bu tip modeller, daha yüksek oturma pozisyonuna sahip olmaları, kullanıcılarını güvende hissetirmeleri nedeniyle beğenildi. Bunda, Dacia Duster, Nissan Qashqai gibi uygun fiyatlı, Otomobil pratikliği ve konforu sunan modeller de etkili oldu.
2008 yılından itibaren, küresel anlamda sürekli yükselen SUV satışları, Türkiye’de de benzer bir trend izledi. Nitekim, dünyanın önemli araştırma şirketlerinin verilerine göre SUV satışlarının 2008-2013 arasında en çok arttığı ülke Çin. Onu, yüzde 220 ile Fransa izlerken, Türkiye üçüncü sırada bulunuyor.
ODD verilerine göre Türkiye’de SUV ve crossover satışları, 2008 yılından bu yana sürekli yükselirken, yaklaşık olarak üç kat arttı. 2008 yılında Türkiye’de toplam 24 bin adet SUV satılırken, bu araçların toplam pazardaki oranı yüzde 8’e yaklaşıyordu. 2010 yılında ikiye katlanan SUV satışları 42 bin 251 adede ulaştı. Pazar payı ise, yüzde 8.3 oldu.
Bu yıldan itibaren SUV satışlarındaki “katmerli” artış devam etti. 2011’de 60 bin, 2013’de 76 bin 848’e çıktı, Bu yıllarda SUV’ların pazar payı da sırasıyla yüzde 10.13 ve yüzde 11.56’ya çıktı.
Bu yılın ilk 10 aylık döneminde ise SUV satışları 51 bin 407 adet olurken, pazar payı yüzde 12.13’e yükseldi.
Küçük modellerden katkı
Bu yükselişte, hiç kuşkusuz Duster ve Qashqai’nin yanı sıra Nissan Juke, Renault Captur, chevrolet Captiva, Skoda Yeti, Toyota RAV4, Kiaü Sportage, Hyundai ix35 gibi modeller de etkin oldu. Bu araçların uygun fiyatları, geniş iç mekanları, dizel ve otomatik vites seçenekleri, satışların artmasını sağladı.
Söz konusu eğilimi farkeden üreticiler, özellikle Avrupa, Çin ve Latin Amerika pazarları için benzer modellere ağırlık vermeye başladı. Honda HR-V’yi yeniden üretmeye hazırlanırken, Hyundai, Toyota gibi üreticiler de daha kompakt SUV modeller için planlarını yapmaya başladı. Fiat, 500 serisinin 4x4 minik SUV modelini çıkarırken, MINI bu tip bir modelle büyük başarı elde etti. Amerikan efsanesi Jeep ise, Fiat desteğiyle geliştirdiği Renegade modelini piyasaya sundu. Ford da, Latin Amerika pazarında ürettiği EcoSport modelini Avrupa’ya getirmeye hazırlanıyor.
Bunların artmasıyla, satışların daha da yükseleceğine kesin gözle bakılıyor.
Yerli SUV bekleniyor
Türkiye pazarında crossover ve SUV’ların rağbet görmesi, ülkemizde üretim yapan markaları da harekete geçirdi. Avrupa pazarına da yönelik küçük SUV üretmek ve bunu da uygun maliyetlerle gerçekleştirmek, rekabetçi olmak isteyen Hyundai ve Toyota’nın, Türkiye’de birer SUV model üretmek için karar alabileceği belirtiliyor. Bunun yanında Tofaş’ın da, benzer özelliklere sahip bir modeli bantlarından indirebileceği kaydediliyor.
Cin şişeden çıktı bile!
Amerikan pazarında SUV modellerin satışları adeta patlama yaptı. Bu yılın başlarında söz konusu pazarda SUV satışlarının, sedan modelleri de geçtiği belirtiliyor. Araştırma şirketlerinin tahminlerine göre 2018’de Çin, SUV’ların bir numaralı pazarı olacak.
SUV satışlarındaki yükseliş için “SUV cini şişeden çıktı!” yorumu yapılırken, tüm dünyada bu araçların satışlarının yüzde 88.5 artış kaydettiği ve 2008-2013 arasında 15.7 milyon adet satıldığı bildiriliyor.
Her 5 araçtan biri
Bu hız, otomobil satışlarındaki artışın neredeyse “üç katı”na karşılık gelirken, 2016’da tüm dünyada SUV satışları toplamının 20.1 milyon civarına dayanacağı vurgulanıyor. Yani, bir başka deyişle satılan her 5 araçtan birinin SUV olması bekleniyor.
Tüm bunlara karşın Türkiye ve Avrupa’da satılan SUV’ların büyük bölümünün 4x4 değil “önden çekişli” olması da bir başka ilginç detay...
(Levent Köprülü / Milliyet)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder