Gediz Üniversitesi’ndeki yerli teknoloji çalışmalarında önemli bir buluşa imza atıldı. TÜBİTAK ve KOSGEB desteğiyle jant içi elektrik motoru üretildi. Makine Mühendisliği Öğretim Üyesi Doç. Dr. Selim Solmaz ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Durmuş Uygun’un geliştirdiği tüm araçları hibrit hale getirecek elektrik motoru tüm testlerden başarıyla geçti.
Bir ilk olan teknoloji, otomobilden kamyona tüm araçlara uygulanıp; benzinli, dizel ya da LPG’li bile olsa hibrite dönüşümü sağlayacak. Başarıyla test edilen proje, şehir içinde yüzde 20’ye varan yakıt tasarrufu ettirecek.
Otomotivde çığır açacak projeyle; otomobil, minibüs, otobüs ya da kamyonların en az 2 tekerleğine Gedizli akademisyenlerin tasarımı, tamamen yerli teknoloji ürünü elektrik motoru yerleştirilecek. Bunun dışında aracın hangi hızda ve devirde benzin/LPG, motorin ya da elektrik motoruyla mı çalışacağını otomatik olarak yönlendirecek bilgisayar yazılımı içeren kontrol mekanizması takılacak. Böylece tüm araçların hibrite dönüşümü mümkün olacak, bir ilk gerçekleşecek. Elektrik motoruna enerji aktaracak olan bataryalar hem araç içerisindeki sistemlerden hem de prizden şarj edilebilecek, araç ihtiyaç duyduğu enerjiyi kısmen de olsa kendisi karşılayacak.
Doç. Dr. Selim Solmaz, TÜBİTAK ve KOBGEB destekli projeyi araç üzerinde başarıyla denediklerini açıkladı. Doç. Dr. Solmaz, örneği bulunmayan patentli yeni teknolojinin tüketicilerin kullanımına sunulmak üzere seri üretime hazır olduğunu müjdeledi, şunları söyledi:
"Kirliliği de azaltacak"
“Dönüşümün tipik bir binek araçta 5 bin TL gibi oldukça düşük maliyetle gerçekleşmesini hedefliyoruz. Yakıt tüketiminin en çok olduğu şehir içi kullanımda en az yüzde 20 tasarruf sağlayacak. Özel araçların yanı sıra özellikle taksi, minibüs, belediye otobüsü, çöp kamyonları gibi şehir içinde düşük hızda ve sürekli yol alan ticari araçların yakıt tüketimini aşağıya çekecek. Benzin/LPG ve dizel gibi içten yanmalı motorlar daha az yükte çalışacağı için de atmosfere daha az egzoz gazı salınımı olacak, taşıtlardan kaynaklı hava kirliliği azalacak.”
Yrd. Doç. Dr. Durmuş Uygun da bir aracı hareket ettirecek ve saatte 90 kilometre hıza çıkarabilecek elektrik motorunu tekerlek içine sığdırmanın önemli bir başarı olduğuna dikkat çekti. Yrd. Doç. Dr. Uygun, bir ilki başarmanın ve otomotive yepyeni teknoloji kazandırmanın gururunu yaşadıklarını dile getirdi, şöyle konuştu:
"Teknoloji ihraç edeceğiz"
“Dönüşüm sırasında fren gibi hiçbir sisteme müdahale edilmesi gerekmeyecek, oldukça kolay şekilde montajı yapılabilecek. Böylece benzinli, LPG’li ya da dizel aracı düşük maliyetle aynı zamanda elektrikli hale getirerek hibrite dönüştürebileceğiz. Bu yönüyle bir ilk olacak. Projemizin yurtdışından da yoğun ilgi göreceğini düşünüyoruz. Gediz Üniversitesi’nde geliştirdiğimiz bu milli teknolojiyi ihraç edersek otomotivde ülkemiz adına gurur verici bir işi başarmış olacağız.” "Frene her basıldığında şarj oluyor"
Doç. Dr. Selim Solmaz ve Yrd. Doç. Dr. Durmuş Uygun’un buluşu, Oyak-Renault tarafından araştırmalarda kullanılmak üzere Gediz Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi’ne hibe edilen araçta test edildi. Arka 2 tekerleğe jant içi elektrik motoru ile dönüşümü sağlayan sistem takıldı, dizel otomobil böylece elektrikli ve hibrit oldu, yakıt tüketimi azaldı. Elektrik motorlarına enerji sağlayan bataryalar, hem şebekeden hem de frene her basıldığında şarj oluyor, araç kendi elektriğini kısmen de olsa kendisi sağlıyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder