Türkiye’de yerli otomobil üretimi konuşulurken Halid Avdagiç, ‘Control’ ve’ SuperCar Lites’ markasıyla dünya şampiyonaları için yerli rallikros otomobili yapıyor. Otomobilleri de, iki yıldır dünya pistlerinde yarışıyor.
Yerli yarış Otomobili üretimini Türkiye’de gerçekleştirmeyi başaran bir girişimci, Halid Avdagiç. O aynı zamanda profesyonel bir otomobil yarışçısı. Ralli ve rallikros branşlarında yarışlara hem Türkiye hem de yurtdışında katılmaya devam ediyor.
Aile şirketi olan Avitaş Motorsport’ta da, ‘Control’ ve ‘SuperCar Lites’ markasıyla yerli yarış otomobili üretimi yapıyor.
Firmada direktörlük görevini yürüten Avdagiç, bugüne kadar 35 adet otomobil ürettiklerini ve 27’sini de ihraç ettiklerini söylüyor.
Rumeli göçmeni aile
0, Rumeli muhaciri bir aileden geliyor. 1969 Pendik doğumlu. Yıldız Teknik Üniversitesi’nde Makina Mühendisliği eğitimi aldı.
Onun otomobil sporlarına olan ilgisi 27 yıl önceye gidiyor. Üniversite öğrencisiyken başladı. İlk işi sınıf arkadaşlarıyla beraber üniversitede ralli ekibi kurmak oldu.
Ekip olarak da otomobil sporlarındaki deneyimlerini aile şirketi olan Avitaş’ın sahip olduğu yetkinliklerle birleştirmek istediler. Projelerini 2008 yılı sonunda Avitaş A.Ş. yönetimine sundular. Kendi markalarıyla özgün yarış otomobili tasarımı ve üretimi yapmak için de Avitaş Motorsport iş biriminin kurulmasına ön ayak oldular.
Avitaş, kuruluşu 1969 yılına dayanan ve Avdagiç Ailesi’ne ait bir şirket. Firma, otomotiv, raylı taşıma, savunma sanayi ve otomobil sporları olmak üzere firma dört farklı iş kolunda faaliyet gösteriyor.
Şampiyonalara hazırlık
Avitaş, 2014 Dünya Rallikros Şampiyonası’nın RX Lites kategorisindeki tüm otomobillerin tedarikçisi ve şampiyona haklarının sahibi olarak da bu alanda ilklerden birine imza attı.
Avdagiç, “Yerli otomobilerle ilgili hedefler konuşuluyor. Biz yarış otomobili üretik ve iki yıldır da dünya şampiyonalarında bile yarıştırıyoruz. Hedefimiz başarabilmekti. İlk evreyi başarıyla tamamladık. Bundan sonra yerli rallikros yarış otomobili projemizi katlayarak büyütmek istiyoruz. 2015-2016 yılında Avustralya, Çin, Rusya ve Azerbaycan rallikros şampiyonalarında start almak için çalışmalarımız devam ediyor” diye anlatıyor.
En çok seyredilen otomobil sporu olacak
Rallikrosların dünyadaki durumuna da değinen Halid Avdagiç, “Yarışlar uzun vadeli anlaşmalar sayesinde GRC, IMG ve STCC gibi profesyonel organizasyon şirketlerinin yönetiminde yükselen bir trend yakaladı. Bunun en önemli nedeni yarışların genç nüfusa yatkınlığı. Rallikros yarışları, yaklaşık 1 km uzunluğundaki yarısı asfalt, yarısı toprak zeminli pistlerde, her biri 5 dakika süren ve gün içinde yapılan antrenman, 4 sıralama yarışı, yarı final ve final yarışlarından oluşuyor.
Gün içinde 30 farklı yarışla çoklu start alan ve birbirleriyle temasa müsaade edilen otomobillerin kıyasıya mücadelesi, seyirci tarafından kesintisiz takip edilebiliyor. Veriler, önümüzdeki 5 yıl içinde Dünya Rallikros Şampiyonası’nın Formula 1’den sonra en çok seyredilen otomobil sporu olacağını gösteriyor” bilgisini veriyor.
Haftada bir tane
Halid Avdagiç, yarış otomobilleri hakkında şu bilgileri verdi:
- “Control 1, 2, e, 3 ve 4 olmak üzere bir de SuperCar Lites olarak modellerimiz var. Motor, Avitaş’ın mühendisliği ile tasarlandı ve farklı tedarikçilerde ürettiriliyor.
- 2.5 litre motor bloklarını Amerika’dan temin edip, 2.4 litreye düşürüyoruz. Motor üst kapağını ise en optimum akışa göre tasarladık. Kapağı, İsveç’te döktürüp işletiyoruz. Daha sonra tüm komponentleri İngiltere’de toplayıp, ilgili tedarikçide motorlarımızı tanımladığımız çerçevede dinamometrede kalibre ettiriyoruz.
- Otomobil fabrikaları dakikada 1 adet otomobil üretirken, bizim üretim kapasitemiz haftada 1 adet.
Üretim yerimiz de Pendik.
- Üretilen SuperCar Lites yarış otomobillerle 2013’ten bu yana Amerika Rallikos Şampiyonası (GRC), 2014 itibariyle de İskandinav Rallikros Şampiyonası (RallyX) ve Dünya Rallikros Şampiyonası’ndaki (World RX) tüm Lites kategorilerinin tek tedarikçisiyiz.”
‘TOSFED’in teşvik etmesi gerekir’
Türkiye’de yarış endüstrisinin büyüklüğünün otomotiv sanayinin binde biri düzeyinde olduğuna da işeret eden Avdagiç, şunları kaydediyor: “İngiltere’nin yarış endüstrisinin büyüklüğü ise 7 milyar Sterlin. Bu konuda daha çok kat etmemiz gereken yol var. Sektörün büyümesi için sportif otoritemiz Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu’nun (TOSFED) yerli ve özgün yarış otomobillerinin Türkiye şampiyonalarında yarışmasına izin vermesi ve teşvik etmesi gerekiyor. Bu sayede seyirci ve spor arasında duygusal bir bağ kurulması mümkün olacak. Bu sporun da böylece seyirci sayısı daha da artacak.”
Anaokulu öğretmeniydi ahşap atölyesi kurdu
Zonguldak’ın Çaycuma ilçesinde anaokulu öğretmenliği yapan Gamze Çakmaklı, mesleğini bırakıp girişimci oldu. Çakmaklı, Bartın’da girişimcilik kursuna iki ay devam ettikten sonra mesleğini bırakıp işyeri açmaya karar verdi.
Ahşap ve keçe malzemesini lazer bir makineyle parçalar halinde kesip daha sonra yapıştırıp hazır hale getirdiğini belirten Gamze Çakmaklı, “Bu işe başlamadan önce çeşitli anaokullarında eğitmenlik yaptım. Sonra eşimin de desteğiyle KOSGEB’e başvurdum. İki ay süren eğitimden sonra bu atölyeyi kurdum. Atölyede kendi tasarladığım ve çizimiyle uğraştığım ahşap maket ürünleri tanıtmakta zorlandım. Sosyal paylaşım siteleri ve açtığım web sitesinde tanıtmaya başladım. Bayağı geri dönüş aldım” diye konuştu.
Anne babalar için kamera servisi...
Turkcell Kamera Servisi, cep telefonu üzerinden kolay kullanımı ve işlevselliğiyle gün içinde bebeklerinden uzakta olan ebeveynler için tasarlandı. Anne-babalar, her anı Turkcell’in bulutuna yüklenen görüntüler sayesinde bebeklerinin ilk adımlarını, ilk kelimelerini kaçırmayacak ve saklayabilecekler. www.turkcell.com.tr’den ya da
Turkcell Mağazaları’ndan satın alınabiliyor. Evin herhangi bir odasına sadece fişe takıp kullanılabilen kameranın yönlendirilmesi cep telefonu üzerinden sağlanıyor. 355 derece dönebilme özelliği sayesinde kameranın görüş açısı sabit kalmıyor. Böylece tamamı gözetim altına alınan odada tam bir kontrol sağlanıyor.
Ortadoğu’yu ve Kuzey Afrika’yı çantaya attı
Ünlü çizgi karakterlerinin lisans sahibi ve üreticisi olan Hakan Çanta, iki yıl kadar önce de Gigi markasıyla çocuk ayakkabıları ve terliklerini üretmeye başladı.
En son markalarına Benetton lisansını ekleyen Hakan Çanta, bu lisansın Türkiye hakları yanında Birleşik Arap Emirlikleri ve Kuzey Afrika’daki üretim ve dağıtım hakkını da aldı.
Bu yıl yeni markalarıyla özellikle çantada ihracatlarını yüzde 30 daha arttıracaklarını belirten Hakan Çanta Yönetim Kurulu Üyesi Hakan Hacısoyu, Dubai merkez ofisleri sayesinde tüm Arap ülkelerine de hizmet verdiklerini söyledi. Hacısoyu, ihracatta Landmark Group Max, Lulu, Baby Shop, Jarir ve Emke gibi büyük parakende şirketleriyle ile çalıştıklarını dile getirerek, Avrupa ve Ortadoğu’da bu alanda ilk üçe girmeyi hedeflediklerini kaydetti. (Milliyet)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder